0

Колективний Захід та Росія: місце України в їх геополітичній грі.

Автор: Артемій ГОРОВОЙ

 

02.02.2021 Президент України В.Зеленський підписав указ №43/2021[1] яким запроваджено санкції (терміном на 5 років) проти проросійського народного депутата з фракції «Опозиційна платформа – За життя» Тараса Козака (який є соратником та партнером політика і олігарха Віктора Медведчука)[2], а також восьми юридичних осіб: це телеканалів «NewsOne», «Zik» та «112 Україна» з його регіональними мовниками[3].

З огляду на використання вказаних інформаційних ресурсів в якості пропаганди лояльності до країни-агресора та дискредитації євроатлантичного вектору країни, блокування роботи каналів спричинило неабиякий резонанс, як в Україні, так й за її межами. В результаті прийнятих санкцій світова спільнота розділилася на три політичні табори: «прозахідні», які однозначно підтримали дії Києва; «східноспрямовані», які засудили їх; та «нейтральні» — що виступили лише спостерігачами.

 

Прогнозованою стала офіційна підтримка запроваджених санкцій з боку США[4] (в т.ч. представниці Америки в ОБСЄ Кортні Остріан, колишнього посла США в Україні Вільям Тейлор), уповноважених послів країн «Великої сімки, Канади, Великої Британії[5]. Неоднозначною стала реакція ЄС[6], в якій лише частина країн офіційно підтримала дію української влади (Естонія[7], Литва[8]), а решта зайняла неофіційну підтримку, зауваживши на продовженні спостережень за законністю діями України[9].

Обережне вираження занепокоєності та ставлення під сумнів доцільності обмежень роботи ЗМІ висловили представники Міжнародної та Європейської федерації журналістів[10] (примітно, що посаду Генсекретаря Міжнародної федерації журналістів обіймає частково проросійський Ентоні Беланжер, а сама федерація у липні 2020 одностайним голосуванням прийняла до своїх лав «Спілку журналістів Абхазії», що представляє окуповану Росією частину Грузії), а також ЗМІ ФРН, в т.ч. «Deutsche Welle»[11], представник німецької міжнародної журналістської мережі n-ost, що спеціалізується на Східній Європі, Крістіан-Жолт Варга (Christian-Zsolt Varga)[12]. Цю ж позицію (з характеристикою «наступ на свободу слова») зайняв голова Національної спілки журналістів України С.Томіленко.

Більшість українських ЗМІ підтримала блокування проросійських ресурсів, а понад 10 інформаційних ресурсів підписали англомовний відкритий лист з підтримкою дій української влади та проханням підтримки з боку США[13].

 

Неоднозначною стала реакція Росії на припинення роботи проросійських телеканалів. Фактично, головні її ЗМІ Росії не проявили суттєвої активності в оцінці українських санкцій на телеканали (реакція інфантильна та «без запалу»). Так, із лояльним засудженням української влади й просуванням «точки зору» бенефіціарів закритих телеканалів виступили лише прес-секретар президента РФ В. Путін Д.Пєсков[14], представник МЗС РФ М. Захарова (вона також в притаманному антиамериканському ракурсі й з сарказмом охарактеризувала реакцію США з цього приводу)[15] та депутат Ради Федерації РФ К. Косачов. Жодної уваги питанням застосованих до інформресурсів В. Медведчука обмежень не приділив О. Чеснаков (політолог, один з основних рупорів «орбіти» Владислава Суркова)[16].

Детально реакцію російських кіл на подію Ми розглядали в публікації «Информационный обзор вокруг вопроса по закрытию телевизионных каналов В. Медведчука в Украине и реакция России», https://geo-analytics.com.ua/ukraina-okupirovannye-territorii/informacionnyj-obzor-vokrug-voprosa-po-zakrytiju-televizionnyh-kanalov-v-medvedchuka-v-ukraine-i-reakciya-rossii/)

 

Основний вал негативного наративу з критикою дій України (однак не системний, а точковий) взяв на себе російський телеканал «Russia today», який мовить у супутниковому та Інтернет форматі не лише в російському, а й в англомовному просторі (виключно пропагандистський телеканал). Так, головний редактор «RT» Маргарита Симоньян на початковому етапі запропонувала працевлаштування журналістам українських телеканалів, які потрапили під санкції РНБО[17]. Однак в подальшому підконтрольні їй ресурси телеканалу були наповнені матеріалами лише на тематику російських протестів щодо опозиціонера О.Навального.

На цей же ресурс фактично мігрували з виступами члени «ОПЗЖ». Зокрема, розширене інтерв’ю дав особисто В. Медведчук[18]. Також телеканал почав висвітлювати окремі дії «ОПЗЖ», що можуть спровокувати посилення соціальної та економічної кризи в Україні (скликали з’їзд де вирішили ініціювати питання імпічменту чинного президента)[19].

Довідково: В ході інтерв’ю В. Медведчук звинуватив українську владу, використовуючи російські пропагандистські кліше на кшталт «фашисти», заявив про суттєво різну ментальність громадян України зі східних та західних регіонів країни (фактично протиставивши один одному на мовному підґрунті) та заявив що «Україна штучно створена з частин інших державних формувань з різними мовами, вірою та ментальністю». Вихід з ситуації, що склалась в Україні В. Медведчук вбачає у федералізації адміністративного устрою, що фактично транслює бажання РФ по відношенню до нашої держави.

 

Різка активізація з критикою дій чинної влади в питаннях запровадження санкцій до телеканалів відмічена в сегменті популярних в Україні «Телеграм-каналів» проросійського спрямування.

Зокрема, 02-04.02.2021 їх ефір був приділений як публікаціям із засудженням «наступу на свободу слова», викриття фактів «корупційних проявів представників чинної влади в питаннях реалізованих масштабних інвестиційних проектів на кшталт «Велике Будівництво», оприлюднення думок на теми зв’язків лобістів чинної влади з європейськими та американськими структурами, тощо.

Окремий напрямком їх інформаційної активності стало й просування альтернативних площадок для діяльності закритих медіа (популяризація їх сторінок в «YouTube» та каналів в «Телеграмм»)[20], відведення уваги в причетності до проросійської пропаганди телеканалу «НАШ» (https://t.me/maksnazar/4942), а також прогнозування ймовірних подальших дій влади України на тлі «боротьби з російською пропагандою» (активізація підрозділів МОУ та СБУ на здійсненні DDoS-атак, дефейсів та зламу поштових скриньок афільованих з В.Медведчуком структур/фірм)[21].

Найбільш активно в цих питаннях відмітились канали «Шептун»[22], «Резидент»[23], «Зрада чи перемога»[24], «Іvko.live»[25], «Чорна Лампа»[26], «Легитимный», «Наблюдатель»[27].

Характер їх попередніх повідомлень (здебільшого з критикою окремих представників діючої влади), а також оприлюднені СБУ матеріали слідства (приналежність до вихідців з ПМР) вказують на перебування цих каналів в орбіті впливу заступника керівника Адміністрації Президента Російської Федерації Дмитра Козака, який з В.Медведчуком виступає конкурентом на українському напрямку Владиславу Суркову.

 

В рамках цього ж вектору, окремими публікаціями надається оцінка нещодавно широко анонсованої доктрини «Русский Донбасс».

Аналіз цих публікацій також вказує на цільову лінію з дискредитації персони В.Медведчука, а саме активних спроб його введення в порядок денний питань, що відносяться до діяльності ТКГ — виконання умов «мінських домовленостей», «обмін полоненими»[28]

Про це Ми нещодавно писали в публікації «Донбас для Кремля: «менший брат» чи просто «засіб»?», https://geo-analytics.com.ua/ukraina-okupirovannye-territorii/donbas-dlya-kremlya-menshij-brat-chi-prosto-zasib/..

 

Одночасно із цим, в цих же ТГ-каналах з середини 2019 року відмічена поступова (дозована) публікація матеріалів на теми очікуваних змін серед представників олігархічних кіл (в першу чергу з числа українського оточення), які курують сектор економіки і промисловості ТОТ. При цьому, вектор зазначених публікацій вказує на чіткі спроби створення перепон в процесах остаточного взяття під контроль бізнес-середовища ОРДЛО представниками олігархічних структур, наближених до персон В.Медведчука та Д.Козака.

Як приклад поширюються публікації про новий переділ ринку вугілля з подачі лідера «ОПЗЖ» і заступника міністра економічного розвитку РФ С.Назарова через нещодавно створений ними ТОВ «Торговий дім «Донские угли»»[29].

Довідково: На ТОТ з середини 2020 року іде нівелювання ролі ЗАТ «ВТС», яку пов’язують з персоною С.Курченко. Зокрема, у останнього на фоні систематичних несплат за продукцію поступово на користь окупаційної влади передаються Філіали ЗАТ «ВТС». Під контролем ЗАТ «ВТС» перебували «Донецьксталь» (на даний час – «ЮМЗ»), Єнакіївський і Макіївський металургійні заводи, Єнакіївський коксохімпром, Ясинівський коксохімічний завод, Харцизький трубний завод, Алчевський металургійний комбінат, а також вугільні підприємства «Ровенькіантарціт», «Свердловантрацит», «Краснодонвугілля» з яких вугілля поставлялись в РФ, на Україну (по схемі «Ротердам+») і навіть до країн ЄС (в Польщу, Чехію, Словаччину). За оцінкою аналітиків американської дослідницької організації C4ADS, обсяги такої нелегальної торгівлі за 3,5 року (з 2016 по травень 2019) перевищують 286 мільйонів доларів. З кінця 2020 року головним постачальником вугілля з ТОТ намагається стати компанія «Торговий дім. Донські вугілля», отримавши монополію на вивіз вугілля взамін компанії «ГазАльянс» С.Курченка. Компанія «Торговий дім. Донські вугілля» зареєстрована в Ростові-на-Дону зі статутним капіталом в 10 000 рублів. Директором є Сергій Лісогор (також власник підприємств у м. Москва «ФК Стратегія» і ТОВ «Спеціаліст»), засновники Маслюк Олександр Миколайович (близький до Медведчука В.В.) і Донченко В.А. (пов’язаний з заступником Міністра економічного розвитку РФ Сергієм Назаровим).

У випадку, якщо компанія «Торговий дім. Донські вугілля» отримає монополію, найбільших втрат зазнає ДТЕК Р.Ахметова (монополіст на ринку ТЕС, основний споживач цього вугілля і конкурент В.Медведчука) і сам Ахметов може втратити вплив на політику в Україні.

 

Також, окремою лінією висвітлюються спроби політичного закріплення В.Медведчука через представників маловідомих партійних формацій, як то «Розумна сила»[30].

Остання — відносно молода політична формація (реєстрація 01.07.2016) з колишніх співробітників МВС України періоду президентства В. Януковича. Заслуговує на увагу те, що в активі партії присутні члени, що мають пряме відношення до паливного бізнесу на ТОТ у ЛО.

Зокрема, Іван Толок — колишній військовий прокурор (до подій 2014 року) й генеральний директор заснованого в 2015 році «екс-головою ЛНР» І.Плотницьким ДУП «Луганськнафтопродукт» та Євген Ткачов, який є сином Сергія Ткачова — заступника директора ДУП «Луганськнафтопродукт» (компанія є монополістом в «ЛНР» з постачання з РФ і подальшої реалізації в ОРЛО світлих нафтопродуктів).

Довідково. Партія Розумна сила» відома організацією восени 2018 року з’їзду в м. Луганськ та як сила з сумнівним джерелом фінансування (як правило називаються такі «спонсори» як В. Янукович, В. Пшонка, В. Захарченко). Голова партії — Олександр Соловйов. Посаду радника голови партії (як мінімум до 2018 року) обіймав діючий депутат ВР України від «ОПЗЖ» Г.Мамка, який за часів своє служби в МВС «провалив» кримінальне провадження проти С. Курченка. Ідеологія партії — україноцентризм. Політсила ратує за створення позаблокового статусу держави.

 

В ряді публікацій окремо згадується й актив родини В.Медведчука «Новошахтинський завод нафтопродуктів» — найбільше підприємство Ростовської області потужністю 5 млн тонн тяжких нафтопродуктів (бітум, мазут, судове та пічне паливо, дизельне пальне). До 2019 року цей завод автомобільні марки бензину не виготовляв, однак розпочав закупівлю та встановлення устаткування для виробництва бензину у відповідності до норм Євро5 (заплановано не пізніше 2024 року).

Підключений до системи нафтопроводів «Транснефть» та має власний експортний термінал на Дону. За окремими даними завод експортує нафтопродукти для американської компанії «ExxonMobil». В 2015 році портал «Neftegaz» допустив вірогідність постачання продукції заводу до ТОТ у ДЛО. З цього приводу не виключеним є зв’язок заводу з політичною формацією «Розумна Сила» через Сергія Ткачова та Івана Толока.

Довідково: На даний час відсутні прямі докази поставок ПММ з «Новошахтинського заводу» на ТОТ, однак цілком ймовірно поставлене пальне може реалізовуватись в ОРДЛО в цивільній мережі АЗС, демпінгування цін на яке В. Медведчук і використовував для власної електоральної підтримки серед жителів квазідрежав (частково Ми про це згадували в публікації «Як окупанти намагаються взяти Україну під контроль: Персона Віктора Медведчука», https://geo-analytics.com.ua/ukraina-okupirovannye-territorii/yak-okupanti-namagajutsya-vzyati-ukrainu-pid-kontrol-persona-viktora-medvedchuka/#_ftn1).

 

Аналіз наведеного вище інформаційного пулу вказує на ймовірну належність таких Телеграмм-каналів як «Тайны луганськой республики», «ВЧК-ОГПУ», «Луганский инсайд», «Заметки гражданина» до орбіти Владислава Суркова та Сергія Курченка й триваючу боротьбу останніх в питаннях відновлення власного контролю за ситуацією на Сході України в межах квазідержав (одна з ліній т.зв. протистояння «Башен Кремля»).

Так, в діяльності цих Телеграм-каналів за останній період відмічено нарощування кількості цільових публікацій, що нібито викривають існуючі проблеми в діяльності 1 та 2 армійських корпусів квазідержав.

В таких публікаціях систематично наголошується на триваючій роботі в корпусах комісії від ЗС РФ (із чітким вказуванням на їх приналежність або глобально до Південного воєнного округу, або безпосередньо до 8 армії ПдВО), низькому морально-психологічному стані бойовиків, масових фактах корупції в рядах командування корпусів (в першу чергу по лінії логістики, зокрема розкраданні виділених ЗС РФ коштів через систему «мертвих бойовиків», невмотивованого «списування» ПММ), провалах у підтриманні в належному стані озброєння та техніки, низької кваліфікації бойових розрахунків, тощо[31].

При цьому зазначені публікації за своєю суттю можуть виступати чіткими сигналами/закликами в адресу України перейти до «силового сценарію звільнення ТОТ».

Такий розвиток подій (силові операції) не є прийнятним для Д.Козака (з точки зору вибудови нових схем і підходів роботи промислового сектору ТОТ), і частково може «грати на руку» В.Суркову.

Довідково: кількість відповідних публікацій з прямими звинуваченнями Києва у обстрілах підконтрольних бойовиками територій суттєво збільшились у ЗМІ квазідержав. Зі свого боку загострення ситуації на Сході України підтверджується і зведеннями МО України щодо зростання обстрілів позицій ЗСУ та бойових втрат в їх рядах.

 

Як наслідок, наведений вище політико-економічний «тред» вказує на триваючий перебіг торгів між США та Росією, в тому числі щодо встановлення/розділу своїх сфер впливу й по території України. Росія через доктрину «Русский Донбас» та активне введення В.Медведчука в український політичний кейс фактично продемонструвала колективному Заходу свої «червоні лінії» в бажанні зберегти «як максимум» протекторат над всією територією України, а «як мінімум» – в більшості «російських областей» нашої держави.

Про це Ми писали в публікації «Доктрина «Русский Донбасс» — основные заложенные Россией нарративы», https://geo-analytics.com.ua/ukraina-okupirovannye-territorii/doktrina-russkij-donbass-osnovnye-zalozhennye-rossiej-narrativy/.

 

Активізацію ж інформаційному контенті джерел, афільованих з персоною В.Суркова (які спрямовано дискредитують прибічників курсу члена адміністрації російського президента Дмитра Козака), цілком ймовірно пов’язана із повноцінним поверненням на політичну арену США представників демократичних сил, адже найбільш продуктивною робота по лінії американсько-російської взаємодії (в т.ч. щодо поділу геополітичних сфер впливу) в період 2012-2016 років була саме завдяки контактам між  демократкою Вікторією Нуланд та «кровавим генієм-інтелектуалом російської політики»,

Про що ми неодноразово розглядали в попередніх своїх публікаціях

 

«Політичні торги» по Україні тривають, тому — далі буде…

 

 

 

[1] https://www.president.gov.ua/documents/432021-36441

[2] Підставою для запровадження санкцій проти Т.Козака та пов’язаних з ним юридичних осіб стало розслідування (https://www.pravda.com.ua/news/2021/02/3/7282148/), проведене СБУ та РНБО, під час якого встановлено, що схеми з поставками вугілля з окупованих територій, сприяють фінансуванню тероризму. Таким чином фігурант цих санкцій потрапив під дію закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення».

[3] Поява телеканалу «112» пов’язана зі скандальними конкурсами на регіональне цифрове мовлення в ефірній цифровій телемережі, відомій під брендом «Т2». Внаслідок непрозорого конкурсу в 5-ти регіонах ліцензії отримали нікому не відомі компанії, які всупереч ліцензійним умовам стали ретранслювати супутниковий канал «112». Телеканал «NewsOne», що належав нинішньому голові фракції «Опозиційна платформа – За життя» Вадиму Рабіновичу, було продано народному депутату Євгену Мураєву у 2014 році, а в 2019 – Тарасу Козаку. Також у 2019 році Т.Козак придбав телеканал «ZIK» у політика Петра Димінського.

[4] https://www.facebook.com/usdos.ukraine/posts/10158723530276936

[5] https://www.dw.com/uk/velykobrytaniiaikanadaskhvalylysanktsiiprotynewsoneziki-112/a-56450558

[6] https://www.eurointegration.com.ua/news/2021/02/3/7119346/

[7] https://twitter.com/EE_Ukraine/status/1356989396625612801?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1356989396625612801%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.radiosvoboda.org%2Fa%2Fessanktsiyiprotytelekanaliv%2F31086586.html

[8] https://twitter.com/LTembassyUA/status/1357004149456588801?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1357004149456588801%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.radiosvoboda.org%2Fa%2Fessanktsiyiprotytelekanaliv%2F31086586.html

[9] Глава представництва України при ЄС М.Точицький зазначив, що в Єврокомісії та в Службі зовнішньої політики схвалили рішення РНБО, однак дана реакція поки не носить офіційного характеру, але вважає, що після візиту прем’єр-міністра до Брюсселю, реакція набуде офіційний характер (https://www.eurointegration.com.ua), https://eadaily.com/ru/news/2021/02/04/evrosoyuz-ne-stal-osuzhdat-zelenskogo-za-zakrytie-telekanalov?fbclid=IwAR1lVyMWb3zNEiProvshLSkSjyTImxqpuA8YeYdvxzPFUU51NqGQSu7nNTA

[10] https://www.facebook.com/InternationalFederationofJournalists/posts/3668036289951470

[11] https://youtu.be/RGkL7muxg-s, https://radiosputnik.ria.ru/20210204/g7-1596084139.html, https://radiosputnik.ria.ru/20210204/oon-1596073467.html, https://eadaily.com/ru/news/2021/02/04/evrosoyuz-ne-stal-osuzhdat-zelenskogo-za-zakrytie-telekanalov, https://www.radiosvoboda.org/a/es-sanktsiyi-proty-telekanaliv/31086586.html, https://www.dw.com/ru/zakrytie-prorossijskih-kanalov-v-ukraine-borba-s-propagandoj-ili-cenzura/a-56454095, https://t.me/KlymenkoTime/25107

[12] https://www.dw.com/ru/zakrytieprorossijskihkanalovvukraineborbaspropagandojilicenzura/a-56454095?fbclid=IwAR28Ux65wjp69ol5oC8_O1HEaGa1FGd3JBYOv6rQIhVXWjnniO3TwMQ5uc0

[13] Серед них «Український кризовий медіа-центр», «Волонтерська ініціатива «ІнформНапалм», «Детектор медіа», «StopFake», «Центр досліджень армії, конверсії та роззброєння», «Центр дослідження безпечного середовища «Прометей», «Рада зовнішньої політики «Українська призма», «VoxCheck», «Center for Defense Reforms та «Euromaidan Press».(https://focus.ua/ukraine/473613-ukrainskie-obshchestvenniki-podderzhali-otklyuchenie-kanalov-112-newsone-i-zik, https://gordonua.com/news/politics/cpk-i-eshche-17-obshchestvennyh-organizaciy-prosyat-ssha-vvesti-sankcii-protiv-kozaka-i-zheny-medvedchuka-1538593.html)

[14] https://www.vedomosti.ru/politics/news/2021/02/03/856493-osudilisanktsiiprotivtrehtelekanalov?fbclid=IwAR28Ux65wjp69ol5oC8_O1HEaGa1FGd3JBYOv6rQIhVXWjnniO3TwMQ5uc0

[15] https://radiosputnik.ria.ru/20210204/blokirovka-1596053742.html, https://www.mk.ru/politics/2021/02/04/zakharova-nazvala-feericheskoy-reakciyu-ssha-na-zakrytie-ukrainskikh-kanalov.html?fbclid=IwAR1KUcBOg412qw_EOBeJFkrJqlPWC6jaVB7hyHsVVeZHg5es7XijXSb1sps,

[16] https://www.vedomosti.ru/politics/news/2021/02/03/856493-osudili-sanktsii-protiv-treh-telekanalov, https://lenta.ru/news/2021/02/04/zaharova/, https://www.pnp.ru/politics/kosachev-prizval-zapad-otreagirovat-na-zakrytie-telekanalov-na-ukraine.html, https://echo.msk.ru/programs/personalnovash/2784630-echo/

[17] https://www.pravda.com.ua/news/2021/02/4/7282326/

[18] https://twitter.com/A_Vit_/status/1357377231719383040?s=09, https://t.me/vitauskas_a/22236?fbclid=IwAR04dAVRNHuZkRiawfjqZynwR5QTHnV2PjBq9pTKTMaxDK9AoT2sBSTgcQQ,

[19] https://www.radiosvoboda.org/a/news-impichment-zelenskoho/31086296.html

[20] https://t.me/sheptoon/9525

[21] https://t.me/sheptoon/9503

[22] https://t.me/sheptoon/9524

[23] https://t.me/rezident_ua/6507

[24] https://t.me/zradaperemoga/14793

[25] https://t.me/ivkolive/4798

[26] https://t.me/blacklampa/3273

[27] https://t.me/nabludatels/9646?fbclid=IwAR1y4OQ5i4dBHCThdS2Oy4ZQ2u_UNOZ0L9FR5eVVDadMwMfyNAF1nDRrHWs

[28] https://t.me/TLRes/420, https://t.me/TLRes/415

[29] https://t.me/vchkogpu/14329

[30] https://t.me/TLRes/397, https://t.me/TLRes/385, https://t.me/TLRes/398

[31] https://t.me/TLRes/472?fbclid=IwAR2SXjsoO7mMwAxvRf9_AT1P2SZvGbwPC5q97vMnUTlm3uXAHV9eGsBZzOY, https://t.me/zametki_g/406?fbclid=IwAR03ddk5pfKHis0V1Ma4nDMuwM6LVwvZQuXpJAyAM2egTnlQaHgKVujvhqc, https://t.me/TLRes/471?fbclid=IwAR0W2i4Cgr2UDgF8fPU9JpGJqCBmpKaRjdRKriZVaBCt0uK0DGxDAg0WKwM

Добавить комментарий

Your email address will not be published. Required fields are marked *